2011. január 28., péntek

Rizottó maradékokból

Tegnap este meglehetősen kómás voltam, viszont mivel ez nem lehet mentség arra, hogy nincs vacsora, kreatívan kellett megoldani a dolgokat. A cél, minél kevesebb időráfordítással, minél táplálóbb vacsorát készíteni.
Szerencsére volt a hűtőben némi maradék húsleves és főtt leveszöldség, a fagyasztóból pedig kivettem egy adag csirkemájat.
A rizottóról tudni kell, hogy bár én nem vagyok oda a rizsért, ez egy olyan étel, amit mindig szívesen - és az alakom nagy sajnálatára jó nagy mennyiségben - fogyasztok. A tegnapi zöldséges-májas verzió pedig különösen nagy kedvenc.
Zöldséges-májas rizottó:
 
Hozzávalók:
rizs (az Uncle Ben's szerint fejenként 125 gramm rizst kell számolni, én őszintén megmondom, nem mértem meg, de ránézésre 20-25 deka volt)
1 fej hagyma kockára vágva
zsiradék a hagyma alá (én házi zsírt használok, de lehet olaj is, ha valaki jobban szereti)
ízlés szerinti mennyiségű zöldség kockára vágva (nyugodtan lehet friss zöldségből is csinálni, csak főttből gyorsabb és legalább nem romlott rám)
3 darab csirkemáj (apróra vágva)
húsleves/zöldségleves/víz a felöntéshez
só, bors, delikát, kurkuma(a színe miatt)
1 dl (lehetőleg száraz) fehérbor (simán kihagyható - tegnap pont nekem sem volt otthon)
 
Elkészítés: A hagymát a zsíron üvegesre pirítjuk, rátesszük ja rizst és azt is megpirítjuk, majd felöntjük a borral. Ezután fűszerezzük, ízlés szerint, és beletesszük a zöldségeket (ha főtt zöldséget használunk, elég akkor beletenni, amikor a májat). A rizottót folyamatosan kevergetni kell, nehogy odaégjen és mindig csak annyi levessel vagy vízzel felönteni, ami épp ellepi és pótolni a folyadékot, ha lefőtt. A májat csak akkor rakjuk bele, ha a rizs már gyakorlatilag kész van, mivel annak tényleg csak egy perc kell, ha apróra vágtuk.

Kulturális kitekintés: az olaszok szerint a rizs vízben születik és borban hal meg, ami arra utal, hogy a rizst elárasztásos módszerrel termesztik és a rizottó készítésénél az első folyadék, amit hozzáadunk a bor.
 
Gasztrotipp: a rizottó készítésénél mindig langyos folyadékot használjunk a felöntéshez, különben túlságosan lehűl főzés közben.
 
Gasztrotipp: a rizottó lágyabb lesz, ha a főzés végén egy kevés vajat keverünk bele, de krémesíthetjük tejföllel és reszelhetünk bele akár sajtot is.
 
zöldséges-májas rizottó
 
Ha valamire Jozsó unszolás nélkül azt mondja, hogy nagyon finom, akkor abban tényleg lehet valami, és nem utolsó szempont, hogy egy éppen önállóan enni tanuló kétéves is könnyedén be tudja kanalazni.
Csak ajánlani tudom. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése