2011. február 3., csütörtök

Reggeli péksütemények

friss péksütemény reggelire
Nincs is csodásabb érzés, mint a reggeli tea, kávé, kakaó, tej vagy gyümölcslé mellé elfogyasztani egy(-két) frissen sült, meleg, gőzölgő péksüteményt.
Ezt az idillt azonban eléggé elrontja a tény, hogy ehhez valakinek fel kell kelnie és elmenni a pékségbe, vagy korán reggel nekiállni dagasztani. Örömmel mondhatom, hogy ez nem feltétlenül van így. A péksüteményeknek ugyanis mindenképpen rendesen meg kell kelniük, mielőtt megsütjük őket.

Szánjunk rá még este, lefekvés előtt egy kis időt, majd felkeléskor tegyük be a reggelire szánt finomságokat a sütőbe és mire leülünk az asztalhoz, már ott mosolyog a tányérunkon az illatos csoda.
este megformázzuk a tésztát
Este, még a fürdetés előtt bedagasztottam két adag kelt tésztát. Az egyikből kakaós csigát, a másikból pedig bagettet akartam készíteni - amint látható, a csigából végül kifli lett.
A dagasztás, a hozzávalók kimérésével együtt is kb. 5-5 percet vesz igénybe, aztán letakarva pihentetjük a tésztákat. (Én szeretem többször keleszteni a tésztát, mert akkor omlósabb lesz a végeredmény.)
40-60 perc kelesztés után a tészták készen állnak a formázásra. A kiflinek szánt tésztát kinyújtottam, megszórtam kakaóporral és cukorral, háromszögekre vágtam és feltekertem. A bagett tésztáját egyszerűen kettévettem, hosszúkásra formáltam és több ferde bevágást tettem rá.
Ezután a tepsiket tiszta kendővel letakartam és éjszakára kint hagytam az asztalon, hogy reggelre szépen megkeljenek.
reggelre szépen megkel a tészta
Reggel a megkelt tésztákat 150-160 fokos sütőbe tettem, ahol a kiflik 20, a bagettek 30 perc alatt készre sültek. A kiflik tetejét tojással kentem meg, hogy szép fényesre süljenek.
Amíg felöltözünk, és elkészül a reggeli kávé, már az asztalra is tehetjük a reggelit.





Kakaós kifli (24 db):
40 dkg liszt, 1 cs instant élesztő, 2 tk cukor, csipetnyi só, kb 2 dl langyos tej; kakaó és cukor a töltéshez, 1 tojás a megkenéshez
Bagett:
40 dkg liszt, 1 cs instant élesztő, 2 tk cukor, csipetnyi só, kb 2 dl langyos víz

Gasztrotipp: a péksütemények puhábbak lesznek, ha a sütő aljába egy edény vizet teszünk.

Gasztrotipp: ha nem éjszaka kelesztjük a tésztát, akkor célszerű kétszer keleszteni és csak a harmadik alkalommal formára gyúrni, majd úgy ismét keleszteni.

Gasztrotipp: a dagasztótálba ne engedjünk vizet, miután kiszedtük belőle a tésztát, hanem hagyjuk, hogy a letapadt tésztamaradék megszáradjon benne, ezután sokkal könnyebben tisztítható a tál.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése